کد مطلب:234301 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:208

حمام و شرایط آن
حمام مانند بدن آدمیزاد از چهار طبیعت تركیب شده و دارای چهار خانه است.

خانه اول سرد و خشك است.

خانه دوم سرد و تر است.

خانه سوم گرم و تر است.

خانه چهارم گرم و خشك.

حمام منافع زیاد و قابل توجهی دارد، مزاج آدمی را به اعتدال می كشاند چرك و پلیدی را برطرف می كند، رگهای تن را از كوچك و بزرگ همه را نرم و ملایم می سازد، اعضاء را تقویت می كند، فضولات بدن را زایل می نماید؛ مواد زایده را ذوب و نابود می گرداند، عفونات را از میان می برد.

كسی كه می خواهد در پوست بدنش جوش و تاول پیدا نشود قبل از این كه داخل گرمخانه شود یا میان آب گرم برود به بدن خود روغن بنفشه بمالد.

برای این كه از استعمال نوره زخمی در بدن پیدا نشود یا مبتلا به تركیدن دست و پا نشویم از لكه های سیاهی كه در پوست پیدا می شود محفوظ بمانیم باید قبل از استعمال نوره بدن را با آب سرد شستشو بدهیم.

هرگاه خواستید نوره مصرف كنید قریب دوازه ساعت یا یك روز تمام از عمل جماع قبلا پرهیز كنید.



[ صفحه 70]



بهتر آن است كه مقداری از صبر زرد (ازوای) و اقاقیا و حضض را در نوره داخل كنند و اینها را كه گفتیم وقتی داخل نوره كنند كه نوره را با آب گرم بعمل آورند آب گرمی كه در پختن نوره بكار می رود نیكو است كه مقداری بابونه و مرزنخوش و یا گل بنفشه خشك و یا همه اینها را به مقدار مختصری در هم یا جداگانه در آن پخته باشند به اندازه ی كه آب بوی این گلها را بگیرد.

اندازه زرنیخ باید شش یك نوره باشد، بعد تنویر بدن را به چیزی بمالید كه بوی نوره را برطرف كند از قبیل برگ شفتالو و حناء و گل سرخ و سنبل الطیب در هم یا جداگانه هر طوری كه میسر شود.

چنانچه بخواهید از سوزش آن محفوظ باشید زیاد آن را روی پوست مالش ندهید و در شستن از آب سرد مصرف كنید و سپس كمی روغن گل سرخ در محل نوره بمالید هرگاه بر اثر غفلت از شرایط بدن را نوره بسوزاند قدری عدس پوست كنده را بكوبید با مقداری گلاب و سركه بیامیزید و در محل سوخته بگذارید و بمالید كه به اذن خداوند زود مداوا می شود، بهترین چیزی كه مانع از زخم شدن پوست بسبب نوره می شود مالیدن بدن است بسر كه انگور عنصلی و روغن گل سرخ.



[ صفحه 71]